ID: 10797
Kuyper, Eric de - Te vroegte laat(1994 1e dr.)
€5,50
Geen aanbiedingen geplaatst
Omschrijving
Kuyper, Eric de - Te vroegte laat
Een liefdesgeschiedenis
Nijmegen, De Sun, november 1994, 1e druk
Paperback met flappen
14 x 22 cm.
137 Bladzijden
ZO GOED ALS NIEUW
Schaafplek op de rug
Eric de Kuyper moest in de lente en zomer van 1993 colleges geven over film in Frankfurt. Zijn colleges gaan behalve ver zijn eigen films ook over de Hollywodfilms en de lichamelijkheid van de acteurs op het witte doek. Tijdens zijn colleges ontdekt hij in zijn gehoor een jongen, Jim, waar hij langzamerhand verliefd op wordt. De autobiografische roman Te vroegte laat is het verslag van die liefde.
De beschrijving van de verliefdheid is prachtig. Met een milde doortastendheid weet hij tot de jongen door te dringen. De Kuyper moet daarvoor veel moed bij elkaar verzamelen, maar hij durft, mede dankzij zijn leraarschap de jongen aan te spreken. Jim van zijn kant reageert aardig, maar afstandelijk. En zo ontwikkelt zich langzamerhand een verhouding die erotisch van aard is, maar voornamelijk een verhouding die zich afspeelt in de geest van De Kuyper.
Hij kan bijna niet wachten tot de dagen dat hij colleges moet geven en is hevig teleurgesteld als hij hem niet aantreft in de banken.
Eik detail is van belang. Waar gaat hij zitten, kijkt hij wel naar mij, lacht hij wel mee met de anderen als er gelachen wordt, heeft hij zich geschoren, welke kleren draagt hij?
'Bij de filmvertoning is hij er dan toch. Buiten adem springt hij van zijn fiets. Hij draagt nu geen jas, alleen een bloes die los over zijn jeans hangt. Het is weer een blouse met lange mouwen.
Hij lacht naar me, en gaat in de zaal vlak voor mij zitten. Hij heeft roos, merk ik. Hij draagt zijn haar tamelijk lang. Ik hoop niet dat hij daar verder bedoelingen mee heeft; dat hij het wil laten groeien om er een paardenstaart van te maken! Gelukkig blijkt dat in Duitsland geen mode te zijn, of is die mode hier al voorbij.'
Juist al die detailopmerkingen maken het boek zo herkenbaar. Nauwgezet beschrijft De Kuyper de geschiedenis van deze liefde. Dag voor dag houdt hij zijn lezers op de hoogte van zijn mijmeringen en verlangens. Daarbij is hij voorzichtig en tegelijkertijd heeft hij haast, want hij is al vijftig en heeft niet meer de tijd om zo lang te wachten. Bovendien is na een aantal weken zijn collegeperiode voorbij.
Zijn omgeving merkt dat hij verliefd is. De mensen die met hem werken proberen dan ook zoveel mogelijk te doen om De Kuyper te helpen. Maar de cineast gaat zoveel mogelijk zijn eigen weg en koopt dingen voor Jim.
Het lezen van deze liefdesgeschiedenis is naast een esthetische ervaring ook een pijnlijke. Van het begin van het verhaal denk je namelijk al dat het met deze geschiedienis niet goed zal aflopen. Het leeftijdsverschil is te groot en daarnaast is het kennisverschil ook veel te groot en bovendien weet De Kuyper niet eens of Jim homoseksueel is. Maar De Kuyper schrijft zo teder en zacht over zijn object van liefde dat je wel in het verhaal zou willen stappen om die jongen te dwingen de cineast lief te hebben.
En al is het einde voorspelbaar, het blijft treurig om die scène te moeten lezen. Tijdens een etentje verklaart De Kuyper zijn liefde aan Jim.
Ik zeg: Ich liebe dich, Jim.
Hij antwoordt: Ich liebe dich nicht'.
Kosten van verzending (Nederland: € 3,32; Europa: € 8,40) ten laste van koper
Een liefdesgeschiedenis
Nijmegen, De Sun, november 1994, 1e druk
Paperback met flappen
14 x 22 cm.
137 Bladzijden
ZO GOED ALS NIEUW
Schaafplek op de rug
Eric de Kuyper moest in de lente en zomer van 1993 colleges geven over film in Frankfurt. Zijn colleges gaan behalve ver zijn eigen films ook over de Hollywodfilms en de lichamelijkheid van de acteurs op het witte doek. Tijdens zijn colleges ontdekt hij in zijn gehoor een jongen, Jim, waar hij langzamerhand verliefd op wordt. De autobiografische roman Te vroegte laat is het verslag van die liefde.
De beschrijving van de verliefdheid is prachtig. Met een milde doortastendheid weet hij tot de jongen door te dringen. De Kuyper moet daarvoor veel moed bij elkaar verzamelen, maar hij durft, mede dankzij zijn leraarschap de jongen aan te spreken. Jim van zijn kant reageert aardig, maar afstandelijk. En zo ontwikkelt zich langzamerhand een verhouding die erotisch van aard is, maar voornamelijk een verhouding die zich afspeelt in de geest van De Kuyper.
Hij kan bijna niet wachten tot de dagen dat hij colleges moet geven en is hevig teleurgesteld als hij hem niet aantreft in de banken.
Eik detail is van belang. Waar gaat hij zitten, kijkt hij wel naar mij, lacht hij wel mee met de anderen als er gelachen wordt, heeft hij zich geschoren, welke kleren draagt hij?
'Bij de filmvertoning is hij er dan toch. Buiten adem springt hij van zijn fiets. Hij draagt nu geen jas, alleen een bloes die los over zijn jeans hangt. Het is weer een blouse met lange mouwen.
Hij lacht naar me, en gaat in de zaal vlak voor mij zitten. Hij heeft roos, merk ik. Hij draagt zijn haar tamelijk lang. Ik hoop niet dat hij daar verder bedoelingen mee heeft; dat hij het wil laten groeien om er een paardenstaart van te maken! Gelukkig blijkt dat in Duitsland geen mode te zijn, of is die mode hier al voorbij.'
Juist al die detailopmerkingen maken het boek zo herkenbaar. Nauwgezet beschrijft De Kuyper de geschiedenis van deze liefde. Dag voor dag houdt hij zijn lezers op de hoogte van zijn mijmeringen en verlangens. Daarbij is hij voorzichtig en tegelijkertijd heeft hij haast, want hij is al vijftig en heeft niet meer de tijd om zo lang te wachten. Bovendien is na een aantal weken zijn collegeperiode voorbij.
Zijn omgeving merkt dat hij verliefd is. De mensen die met hem werken proberen dan ook zoveel mogelijk te doen om De Kuyper te helpen. Maar de cineast gaat zoveel mogelijk zijn eigen weg en koopt dingen voor Jim.
Het lezen van deze liefdesgeschiedenis is naast een esthetische ervaring ook een pijnlijke. Van het begin van het verhaal denk je namelijk al dat het met deze geschiedienis niet goed zal aflopen. Het leeftijdsverschil is te groot en daarnaast is het kennisverschil ook veel te groot en bovendien weet De Kuyper niet eens of Jim homoseksueel is. Maar De Kuyper schrijft zo teder en zacht over zijn object van liefde dat je wel in het verhaal zou willen stappen om die jongen te dwingen de cineast lief te hebben.
En al is het einde voorspelbaar, het blijft treurig om die scène te moeten lezen. Tijdens een etentje verklaart De Kuyper zijn liefde aan Jim.
Ik zeg: Ich liebe dich, Jim.
Hij antwoordt: Ich liebe dich nicht'.
Kosten van verzending (Nederland: € 3,32; Europa: € 8,40) ten laste van koper